tisdag 24 januari 2012

Talangen Måns Söderqvist, Kalmar FF

Idag är det dags att intevjua Kalmar FF's egna riktigt stora talang. Sedan Rasmus Elm lämnade så är nog Måns näste talang av rang om man bortser från Erik Israelsson som såklart även han är en mycket skicklig fotbollsspelare. Jag har intervjuat nyförvärv, blivande utlandsproffs och många fler och nu var det helt enkelt dags att intevjua en talang som är påväg uppåt och som förra året fick en del speltid men som han själv säger i intervjun hoppa man alltid på mer och han hoppas ta det där sista steget in i startelvan iår. Läs mer i intervjun för att lära känna Måns och höra hur han tänker.


Hej Måns, allt väl?

- Tjena Kim! Allt är bra här. Hoppas allt är bra med dig också.

Jotack, allt är bara bra med mig och måste säga att det är trevligt att du ställer upp på en intervju och det är även roligt för mig att få intervjua en av KFF's största talanger. Jag öppnar intervjun sedvanligt, hur tyckte du förra säsongen gick för din del?

- Jag är nöjd med förra säsongen. Det känns som om jag hänger med i allsvenskt tempo. Vilket förstås känns bra.

Många med mig ansåg att Nanne skulle satsat mer på dig när Ricardo Santos visade upp så taskig lagkänsla, hur kände du?

- Självklart vill man alltid spela och när man inte får det blir man ju så klart besviken. Men det är en konkurrens situation och det gäller att kämpa för att ta en plats.

Brassarna, bortsett från Mendes visade ju som sagt på en väldigt taskig lagkänsla förra säsongen. Det måste väl ändå påverka laget?

- Jag personligen kände inte av det så mycket. Ända sen jag kom till Kalmar så tycker jag att det alltid har varit bra stämning i laget!

Daniel Ahonen kritiserade för en tid sedan KFF's ungdomsverksamhet och menade på att man mest fick stå bakom mål och skjuta på målvakter osv. Funkar det så även nu?

- Jag har själv stått där bakom mål medan dem andra i laget har spelat 11-11. Det är självklart inte kul när det blir så. Men det gäller att ha tålamod och tänka att chansen kommer. Det finns inga genvägar!

Hur har tiden i Kalmar FF varit för dig sen du kom till Kalmar FF?

- Jag har varit i Kalmar FF i 3 år nu och det känns bra. Jag trivs väldigt bra i laget och i staden. Jag känner själv att jag har utvecklats mycket och det känns som om jag tar kliv hela tiden. Jag har även bott själv nu i 2,5 år och det känns som om jag har "utvecklats" som människa också.

Härligt att bo själv! Hur funkar detta med o laga maten, vilken är din specialité?

- Jag lagar mat själv. jag är full av överraskningar så det är väldigt olika. men min specialité är Spagetti Carbonara!

Jag har alltid haft uppfattningen att Rydström är en viktig pjäs för dom yngre i föreningen. Är det så att han ger mycket råd? Ställer upp osv?

- Ja, det är han verkligen. Han är väldigt viktig för hela föreningen skulle jag säga. Är det något man undrar över kan man alltid snacka med Henke. Både på träningar och match är han en riktig pådrivare och han sprider energi runt omkring sig. Han är som gjord för att vara kapten och är faktiskt väldigt underskattad som fotbollsspelare. Om jag är så pigg när jag är 40 skulle jag vara nöjd ;)

Haha, det där med 40 blir han nog glad när han läser, vilken PIK!

Du spelar ju en del landslagsfotboll i P-93 landslaget, hur går det för dig där?

- Det har gått väldigt bra för mig i landslaget och jag har till och med spelat flest landskamper av alla födda 93 i Sverige. Det är en ära att få spela i landslaget. Men tyvärr har vi inte fler landskamper med p93 landslaget nu. Så nu får man hoppas på U21 landslaget så småningom.

Du står uppsatt som mittfältare på Kalmar FF's hemsida. Själv har jag alltid sett dig som en ännu mer offensiv spelare, rentav en forward? 

- Jag kan spela på många olika positioner, vilket jag tycker är bra för då ökar ju sannolikheten att man får spela någonstans! ;) Men jag trivs bra som både mittfältare och som forward. Helst av allt spelar jag släpande forward.

Det har droppat in lite nyförvärv iår och nu har ni hunnit med lite träningar tillsammans. Vem verkar vassast? 

- Jag har ju varit skadad och därför inte kunnat medverka på så många träningar än. Men utanför planen så imponerar alla. Alla är väldigt trevliga och har kommit in i laget bra!

Inför nästa säsong, känner du att du har Nannes fulla förtroende?

-Det är väldigt svårt att säga. Men jag både tror och hoppas att han tror på mig!

Känner du att du har bråttom, att det liksom börjar bli dags för dig att ta det där klivet nu, eller vill du hellre ta det lugnt och bara skynda långsamt?

- Det känns som om det är dags för mig att ta det sista steget in i startelvan. jag vill spela så mycket som möjligt och fortsätta utvecklas hela tiden!

Ni möters Östers IF ikväll men du är inte med på grund av att du är skadad. Vad är det för skada?

- Jag fick en rejäl stukning. Så jag fick åka in och röntga foten och det visade sig vara en liten benbit som slipats bort. Men tydligen var det från en annan skada.

Hur länge beräknas du vara borta, är du tillbaka till La-mangalägret?

- Jag har börjat jogga och köra lite med boll så hoppas vara fullt frisk till lägret!

Möten mellan KFF och Öster, liknar dom möten mellan EIS och L/L, dvs, är det samma derbykänsla?

- Haha, jag tror det är värre derbyn mellan L/L och EIS ;)

Nu åker ni till La Manga på onsdag, hur känns det?

- Det ska bli riktigt skönt att komma iväg, speciellt nu när snön börjar komma. Ska bli skönt att slippa konstgräs och börja träna på riktigt gräs istället!

Vad brukar fokus ligga under lägret såhär tidigt på försäsongen?

- Det lägret vi åker till nu är ett matchläger. Det handlar mycket om att komma i matchform och att slippa på olika taktiska saker. Sen även att få träna på gräs är ju bra träning inför allsvenskan.

Ni möter FC Köpenhamn den 29.e Januari i Copa Del Sol, blir det vinst?

- FC Köpenhamn är ett väldigt bra lag som har väldigt bra spelare. Så det blir en tuff men inte omöjlig match!

Många av oss Kalmar FF-supportrar tror att Kalmar har något riktigt bra på gång, känner du likadant?

- Ja verkligen, det känns så i hela gruppen faktiskt.

Mattias Johansson lämnar Kalmar FF för AZ Alkmaar nu, har ni spelarmaterial inom laget att täcka upp det?

- Först och främst är det bara att gratulera Matte. Det är han värd! Matte är en väldigt bra spelare som kommer bli svår att ersätta men jag tycker det känns som om vi har spelare som kommer gå in och göra ett mycket bra jobb!

Nenad Djodjevic ryktas ju vara på gång till er och gjorde även ett par träningar för en tid sedan. Kändes han så bra som det sägs?

- Nenad var bara med 2 träningar men av det jag såg så var det en bra spelare helt klart. Väldigt lugn och trygg i sitt spel.

Den stadiga frågan; Alla har vi drömmar & drömklubbar vi vill spela för en dag, vilken är din?

- Jag har alltid haft Arsenal som min favoritklubb! Det hade inte varit fel att spela släpande forward bakom Van Persie.

Kommer du nån gång återkomma till Emmaboda IS och avsluta karriären där?

- Haha, man ska aldrig säga aldrig. Om jag skulle återvända till lokalfotbollen så hade det varit till Emmaboda i alla fall!

Läser du kvällstidningarna dagen efter allsvensk match?

- Nej det gör jag oftast inte. Men om det står något så brukar man få höra det av kompisar!

Ranka ligorna: Hollänska eredivision, Italenska Serie A, La Liga, Premier League från 1-4.

1. Premier League
2. La Liga
3. Serie A
4. Holländska Eredivision

Beskriv dig själv med 9 ord:

- Ger alltid hundra procent för laget i mitt hjärta! där har du 9 ord

Tack för att du lät dig intervjuas i Ahlqvit's Fotbollsblogg och jag får önska dig ett stort lycka till i den allsvenska säsongen 2012. Se till o göra oss lyckliga nu! :-)

- Tack så mycket Kim. Ska göra mitt bästa!

2 kommentarer:

  1. Kan du intervjua Hampus Bohman ? vore intressatn att läsa om honom oxå!

    SvaraRadera

"Anonyma meddelande" som ej är märkta med namn borttages!