onsdag 4 januari 2012

Alsjöholms IF - Orrefors IF

Som jag nämnt tidigare här i bloggen var det igårkväll dags för match mot Orrefors IF för att genrepa inför Nybro Open.
Jag - Kim Ahlqvist - anser att Alsjöholms IF har något bra på gång. En liten värdemätare skulle bli Orrefors IF igår kväll, det skulle visa om vi är på rätt väg. Alsjöholms IF har inte på många år varit en klubb att räkna med inomhus. Senast vi gick vidare i NO var för två år sedan då vi tog oss vidare till kvarten och blev då utslagna av Orrefors IF, innan dess var det MÅNGA år sedan sist. Igår kväll skulle det visa sig att saker och ting ändrat sig på två år.

Vi skulle spela 4x15 minuter och vi pratade inför första matchen att gå ut och göra ett bra jobb defensivt för att sedan bygga vidare på det. Sagt och gjort, vi gick ut och gjorde det vi skulle defensivt. Matchen slutade 0-0 och Orrefors hade endast 2 skott på mål och det var relativt tafatta sådana.

Andra matchen pratade vi vidare om att vi skulle bygga vidare på denna defensiv, att våga fylla på något med backarna och att vi anfallare och mittfältaren skulle våga ta fler löpningar i djupet. Sagt och gjort, Andreas Josefsson kom från sin mittfältsposition på en genomskärare och dundrade in 1-0 till Alsjöholms IF och det blev även slutresultatet i den matchen.  Allt gick enligt coachs plan, defensiven funkade väl och vi gjorde ett mål framåt och vi hade försiktigt börjat bygga upp något. 2 matcher kvar...

Tredje matchen tog coach snabbt upp att vi skulle försöka satsa lite mer framåt men ändå försöka släppa till lite bakåt. Vi gick igenom vissa idéer han hade för att lyckas bättre i anfallsspelet. Sagt och gjort.. Vi började rulla bollen väl och det gav snabbt utdelning genom undertecknad, 1-0. Backarna började fylla på bättre och bättre och 5 minuter in fick Marcus Persson bollen på bröstet, tog ner och dundrade in den förbi den annars, mycket duktiga Simon i Orrefors-målet, 2-0. Orrefors reducerar dock kort därefter men vi i AIF lät det aldrig bli så värst mycket nerv i matchen och punkterade i en något tilltrasslad situation, 3-1. Det blev även slutresultatet i den matchen och nu börjades det märkas att man spelat 45 minuter intensiv inomhusfotboll. Speciellt på en annan som de senaste åren lagt på sig några kilo.

4:e matchen pratade coach helt enkelt om att vi skulle fortsätta på det spår vi var inne på. Sagt, men inte helt gjort.... Matchen slutade 2-2 och det var två relativt trötta lag som möttes. Behöver inte nämna så mycket om denna matchen.

Det var relativt grinigt emellanåt, både från AIF och Orrefors, Orrefors grinade dock i princip i vartenda närkamp. Orrefors var griniga över att Alsjöholms IF - enligt dom -  gick in för hårt i närkamperna. I mitt tycke så var det match, inför Nybro Open. Alla ville visa att dom hade där och göra och i en match mot Orrefors så handlar det om prestige, åtminstonde från Alsjöholms sida då vi de senaste två åren blivit bättre medans Orrefors tappat spelare och ramlat ner i seriesystemet. Att dom inte går in med inställningen att en match är en match trots att det är inomhus tycker jag jag att Alsjöholms IF ska bry sig om, det är deras problem. Dom smällde på duktigt många gånger dom också och det var fåtalet gånger som AIF reagerade och när vi gjorde det så var det givetvis inget fel på deras sätt att spela fotboll. Det var de som slog ut oss ur Nybro Open för ett par år sedan efter en - i mina ögon - läggmatch i gruppspelet så dom fick möta oss i kvarten. Orrefors var såsent som för två år sedan outstanding inomhus.

Jag är inte ute efter att klanka ner på Orrefors, dom har jäkligt bra ledare i Micke och Erlingsson och en riktig eldsjäl i Stefan Brandstedt, det är en välskött förening på många vis, MEN, det finns alltid ett men. Jag personligen hade aldrig spelat fotboll för Orrefors IF när grabbarna från Lund, Malmö, Stockholm & Göteborg kan komma hem till matcherna, inomhusturneringarna osv och inte ha gjort en träning under hela året, men ändå få spela. När det finns grabbar som tränar och sliter hela året, men sen sätts åt sidan vid just dessa evenemang. Jag hade lackat brutalt. Jag föredrar inte heller den filosofin "Den som tränar får spela". För mig är det bästa laget som ska spela, men några träningar måste man göra. Jag tror att det delvis är det som gjort att Orrefors gått från att vara en anrik förening till att förra året vara ett mediokert division 4-lag. Man ska ta tillvara på de grabbar man har, som tränar varje träning och som ställer upp när det behövs, inte dom som tränar 4ggr om året och som spelat matcher och turneringar för att det ska ge resultat på planen.

Nu är det inte alla av dom som är "utflugna" från Nybro Kommun och bor på annan ort som bara spelat matcher osv, men de finns och det hade stört mig.. I AIF kör vi i princip efter regeln, "Den som tränar får spela". Tillslut ger det resultat och då är det det bästa laget som spelar, för samtliga tränar...

Aja, det får vara nog om matchen, det var en härlig genomkörare och Orrefors hade några riktigt guldkorn på planen. Rasmus Juntorp & Dennis Kuljanac platsar betydligt högre upp än division 5. Att Nybro IF inför den här säsongen inte tog tillvara på Mr Kuljanac kan jag inte i min vildaste fantasi begripa.

Blir säkert reaktioner efter detta inlägget, jag hyser inget agg mot någon och Orrefors får givetvis sköta sin förening som de vill, jag ger bara min syn på det hela. Det skall också poängteras att detta är MIN syn på det hela, inte AIFs.

Ikväll lanseras intervjun med Joel Allansson, IFK Göteborg.

3 kommentarer:

  1. ne bättre att spela med dem som tränar annars kan det låta så här på deras hemsida "Jag är så besviken på tränarna! Jag förlorar självförtroende och lusten att spela fotbollen när ni håller på så här! Många spelare har inte alls varit med och tränat som har spelat förra cupen och de ska spela igen nästa cup... medans jag har varit varje träning o tränat förutom då jag opererades... Det är orättvist av er och det är riktigt dåligt ledarskap! "

    SvaraRadera
  2. Herreguud! Det är ju utomhus det gäller eller ska ni spela sexan inomhus iår eller?
    Ni hade ju något stort på gång förra året också men vad hände då? Näst sist!! Nädu Kim, passa dig för att sticka ut hakan för långt det är inte så kul att få äta upp det i September!

    SvaraRadera
  3. M Josefsson: självklart är det utomhus det gäller och jag förstår det som att du inte läst speciellt noga då jag menar på att det är en fingervisare, jag säger inte att Alsjöholms if vinner serien. Jag säger att jag tror att vi har ett lag som kommer utmana övriga kvalificerade topplag, johansfors, flero o kosta bl.a. Jag ser oss som en outsider men inte som favorit. Förra året var det mycket bredd medans vi iår fått in några riktigt duktiga spelare!

    Jag är inte rädd för att sticka ut hakan, får jag äta så får jag! Jag tror på mitt
    Lag!

    SvaraRadera

"Anonyma meddelande" som ej är märkta med namn borttages!