måndag 2 januari 2012

Nybro Open - Allsvenska övergångar - Lokal fotboll!

Kan inte låta bli, utan måste i nästintill sedvanlig ordning flagga lite för IhuvudetPåAhonen. Idag ger han sina reflektioner över Nybro Open och jag håller med till stor del gällande damturneringarna och hur han vill att dessa ska se ut.

Därmot, precis som jag nämnt i ett tidigare inlägg tycker jag att hela charmen med Kommunturneringen. Att få möta Örsjö, Flero, Orrefors, Puke med flera har försvunnit i och med sammanslagningen med Länsturneringen. Det är och kommer alltid vara kommunlagen samt vissa av "Elit-lagen" som drar publik. Att försöka sprida ut länslagen på detta viset tycker jag personligen är helt åt skogen. Kan bara ta ett exempel på oss, Alsjöholms IF i årets upplaga av Nybro Open. Vi har 3 "länslag" i vår grupp, Gullabo, Möre & Ängö. Anledningen till att vi kommunlag spelar Nybro Open är ju just för att möta lagen från kommunen eller kommungränserna. Jag finner ingen prestige i att vinna en match över Möre eller Gullabo. Nästintill är SigfridsCupen roligare att spela än Nybro Open, såhär på förhand.

Jag tycker dock att Nybro IF borde göra en kraftansträgning att få ner lite fler Elitlag till NO. Att kanske få J-Södra, Mjällby, IFK Norrköping, Trelleborg, Halmstad mf hit skulle innebära en stor publiksucce. För om året betalade Nybro IF dessa elitlag men då fanns lag som IFK Göteborg med i bilden, det är väl att hoppa på för mycket. Men kanske i alla fall skulle kunna få hit Tipselitlagen i alla fall. Men det är väl som Markku även nämner, NIF kanske är mest intresserade av att utöka kassan, själv tror jag att dom skulle utöka kassan yttligare om dessa lag kom hit.

Men som jag även skrev för några veckor sedan så ska jag inte gå ut med sågen innan NO är spelad, men jag tror att klingan kommer fram i efter helgen.
Nu är Transferfönstret öppet på allvar och övergångarna dräller in i Allsvenskan och vissa lag i Superettan. Följande har hänt sista tiden:
  • Helsingborg värvar in Daniel Nordmark, IF Elfsborgs och Ere Uronen, TPS Åbo.
  • Helsingborg tappar i sin tur Marcus Holgesson som bosman till en ej officiell utländsk klubb.
  • Hammarby i Superettan värvar Billy Berntsson från Kilmarnock, Skottska ligan.
  • Celso Borges, Fredrikstad är klar för AIK och ansluter som Bosman.
  • Ljungkile värvar Markus Sandberg, IFK Göteborg som tänker knipa förstemålvaktspositionen efter amerikanen som åkt hem och David Bennhage, Ängelholms FF ska husera på mittfältet nästkommande säsong. Den sistnämnda kommer som bosman och den förste på lån som gäller till sista Juli.
  • Djurgårdens IF gjorde en värvning på nyårsafton i form av Kasper Jensen från FC Midtjylland. Han tar över efter Pa Dembo Touray är tanken!
  • Halmstad BK hämtar in två islänningar. Kristinn Steindórsson & Gudjón Baldvinsson ansluter
Det var väl det som hänt i Sverige, ute i Europa har inget speciellt hänt, det "största" är väl att United lånar ut Federico Marcheda och det är inte ens stort, så det visar väl hur lugnt det är där. Januarifönstret brukar ju bjuda på mängder med smällar men några hoppas jag det blir.

Petter Wåhlin, ordförande i Örsjö IF la ner sin blogg igår kväll. Enligt honom pga ett nyårslöfte men jag tror snarare det hade med att undertecknad och Markku undrade hur han resonerade kring Colorama, inhuscupen i Kalmar. Han ansåg att den inte var lokal och jag och Markku menade på att så var fallet. Petters blogg har varit ett nöje att följa och jag tycker det är beklagligt att den lagts på is och jag hoppas att han återkommer inom kort. Han brukar oftast kunna stå för det han tycker men igår tog det inte många minuter innan han la ner bloggen efter att ha konfronterats på Twitter varpå ni förövrigt följer mig under @AhlqvistarN14

Alsjöholms IF träningsmatchar mot Orrefors IF imorgon inför Nybro Open. Jag gissar på klar vinst för AIF, får hoppas att min förkylning är bättre till imorgon för det brukar ju vara jag som står för strutarna, såvida inte någon av de nya vill ta över och isåfall är dom välkomna, vi behöver lite målskyttar.

För er som inte uppmärksammat det fick vi in två nya gubbar efter frimånadens slut. Simon Renewall, Hökens FF och Jakob Ljunggren, Kåremo kritade på papperna. Får se om det blir någon mer som droppar in, inget är omöjligt.

Hörde förövrigt, så sent som idag folk som är oroliga över Johansfors IF med tränaren Johnny Elm i spetsen. Många tror att Johnny begär för mycket av sina division 6-spelare. Men det ska han väl ändå kunna göra om dom nu satsar på att vinna divison 6 iår igen. Men antalet spelare på träningarna oroar även mig.. Vi avaktar och ser vart detta bär av. Jag tror Johnny har kapaciteten att ta dom raka vägen upp, tror spelarna det?





2 kommentarer:

  1. den gröna bakgrunden är jobbig... :)

    SvaraRadera
  2. Det finns planer på att ändra om bakgrunden på något vis då fler än du tycks tycka det.

    Var vänlig använd ditt nanmn nästa gång.

    SvaraRadera

"Anonyma meddelande" som ej är märkta med namn borttages!