söndag 15 januari 2012

Mattias Johansson, Kalmar FF

Halloj Mattias! Allt bra med dig?

- Hej! Allting är fint med mig!


Trevligt att du låter dig intervjuas och vi sparkar väl igång lite lätt med förra årets KFF. Så, vad tycker du om KFF's prestation under 2011?

- 2011 tycker jag vi börjar året väldigt bra, vi överraskar många. Sen får vi en liten dipp och i det stora hela måste man ändå säga att vi gjorde det okej med tanke på allting som hände runt laget.

Din egen insats under 2011, du var ju enligt medier Kalmar FF's kanske bäste spelare. Hur kände du själv att det gick?

- Min egen insats tycker jag var delvis bra, våren var jag frisk och gjorde många matcher jag känner mig nöjd med. Hösten vill jag bara lägga bakom mig, den förstördes av skador och sjukdomar så där var jag långtifrån att prestera som jag kan.

I somras var du högaktuell för AZ Alkmaar hur påverkades höstsäsongen av att du inte fick tillåtelse att sticka ut i proffslivet?

- Höstsäsongen påverkades absolut ingenting av alla spekulationer och rykten. Jag hade redan lite problem med skador och då går man inte och tänker på att bli proffs utan man vill bara tillbaka in i spel med KFF. Så min svaga höstsäsong hade absolut ingenting med proffsrykten att göra.

Det har ju ända sedan dess, i somras, pratats mycket om AZ men samtidigt så tycker jag att när det nu närmade sig nytt transferfönster ha lugnat ner sig. Förs det diskussioner klubbar emellan?

- Jag vet inte faktiskt, det får min agent sköta. Jag tränar på och har kontrakt med Kalmar FF sen får man ta allt som det kommer. Man kan aldrig förutse framtiden.

Nog om övergångar nu. En lång försäsong har nyss börjat med Kalmar FF. Är det skönt att det är igång igen?

- Ja, det är grymt skönt att säsongen dragit igång nu. Det ska bli spännande!

Nyförvärven har anlänt, hur viktigt är det egentligen att ha alla på plats från dag 1?

- Att alla är på plats från början är viktigt, det innebär längre tid att spela ihop laget och hitta rätt spelsystem osv. Sen är de bra att man har tid att lära känna de nya spelarna!

Många pratar om Mcdonald och Sebastian Andersson, ser de pigga och vassa ut på träningarna?

- Jag tycker det är för tidigt att säga efter några träningar, men visst. Som ny spelare vill man alltid visa tränaren så de lär vara rejält taggade!

Gutu är ju en av de största talangerna som kanske varit i KFF enligt media. Har han DET och vad är hans bästa attribut?

- Jag är nog inte heller rätt man att bedöma om han har "det" . Men han verkar trygg med bollen och han lär säkerligen få speltid även att han bara är 17 år.

Landslaget är just nu i Quatar och många med mig blev mindre glada när det uppdagades att du inte fick följa med, är du fortfarande väldigt besviken för att du inte fick chansen?

- Klart man velat vara där nu, men att få vara här hemma och träna med de här underbara lagkamraterna är inte fy skam det heller!

Har du haft någon kontakt med Hamrén eller Allbäck innan eller efter denna A-samling?

- Nej, ingen kontakt med någon från landslaget.

För att återgå till Kalmar FF så undrar jag lite kring ytterbackarna. Nu stannade Nouri och röster höjs att du kanske borde ta ett kliv uppåt i banen och prova på en yttermittältsposition, vad känner du inför det om det skulle bli aktuellt?

- Jag är väldigt glad att Emin stannade, en riktigt bra fotbollspelare och en riktigt bra lagkamrat! Men svaret på frågan är nej, jag trivs bäst som ytterback och mitt offensiva spel är bättre som ytterback än yttermittfältare. Det har väl att göra med att jag inte känner mig hemma som mittfältare.

Vilka i laget är de du hänger mest med på fritiden?

- Jag och Thorbjörnsson hänger nästintill varje dag, det kan vara allt från fika till att han bjuder på trerätters, han är sylvass i köket. På tal om fika så är Holmgrens en klass för sig, stans bästa fik!

Vilka sticker ut mest i omklädningsrummet?

- Sticker ut mest, vi hade ju brassarna som väsnades varje träning. Men nu är de bara Mendes kvar och han är väldigt lugn. Så nu känns de som att det är ingen som skriker och väsnas på de sättet, eller förresten. Vi har Abiola, Etrit och Leci som alltid sprutar vatten på varann i bastun, och alltid gömmer varandras skor osv. Ibland känner man sig otroligt mogen om man jämför med dessa herrar! ;-)

Vem/vilka är den tysta och blyga i omklädningsrummet?

- De nya Afrikanerna är lite blyga, men det är förståeligt.

Vem väljer musiken i omklädningsrummet år 2012?

- Ingen utvald musikansvarig, Abiola har haft sin iphone i på sista tiden men då blir de mycket dunkmusik. Sen har vi Israelsson, men då blir det mycket Thåström.. Som är bedrövlig musik att ha i ett omklädningsrum!


Tack Mattias för att du ställde upp på intervjun och lycka till i Kalmar FF och när tiden är inne, ute i Europa.

Tack själv för pratstunden och ha det bra Kim!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Anonyma meddelande" som ej är märkta med namn borttages!