söndag 8 januari 2012

Nybro Open #Del 2

Jag vet inte vad Simon Westergren, spelare Pukebergs BK har för insyn i Nybro Open och dess upplägg men han skriver och jag citerar;
 
-"Sen tycker även jag att kommunturneringen har sin charm och är otroligt viktig men man var tvungen att testa eftersom så många har klagat och jag tycker att årets resultat sett väldigt lovande ut"
 
Jag kan i min vildaste fantasi inte se hur årets resultat kan se lovande ut. Endast 3 kommunlag gick vidare från gruppen till den nya 8-delsfinalen och av de 3 gick NOLL vidare till söndagens finalspel. Läktarna gapade så tomma som de bara kan göra och torsdagen och fredagen måste vara det sämsta publiksnittet någonsin i Nybro Opens historia. Jag kan inte begripa varför inte Styrelsen i Nybro IF, tillsammans med sportchefen Patrik Berg gick ut och frågade runt bland klubbarna runtomkring om vad de trodde kunde göras för att förändra till det bättre. Jag kan själv peka på några saker som jag anser skulle göra saken bättre in för nästa års Nybro Open
 
 - Plocka bort torsdagen helt och hållet och gör turneringen till en 3-dagars.
 
 - Gå tillbaka till föregående års kommunmästerskap men låt mästerskapet spelas på fredagkvällen enbart, med följande lag, grupperna är slumpmässigt upplagda och ska självfallet lottas ut:
  • Grupp 1:
  • Nybro IF
    St Sigfrid
    Örsjö IF
    Orrefors IF
  • Grupp 2:
  • Hökens FF
    Madesjö IF
    Flerohopps GoIF
    Pukebergs BK
  • Grupp 3
  • Bäckebo GoIF
    Alsjöholms IF
    Flygsfors/G IF
    Alsterbro/K IF 
  • Grupp 4:
    Trekantens IF
    Tvärskogs IF
    Johansfors IF
    Vissefjärda GIF
 - Fortsättning på min synpunkt gällande kommunmästerskapet. Dessa 4 grupper tar totalt 8 timmar att genomföra, 120 minuter per grupp. Låt då kommunmästerskapen börja vid 19.00 på fredagkvällen och förläng då istället natten något och så slutar kommunmästerskapen ca 03.00. Kvartsfinalerna spelas ej på natten utan när sista matchen är spelad så är det slut. Kvartsfinalerna spelas tillskillnad från tidigare år istället på söndagen, som nu.
 
Varje år sitter en komitte på 3 personer och väljer ut 12 personer från lagen i kommunmästerskapen som skapar ett "All-Star".  2 målvakter och 10 utespelare, dessa deltar sedan i Länsturneringen på lördagen om spelaren själv vill samt får det godkänt av SITT lags ledning, de deltar som ett helt eget lag. Vid eventuella prispengar skänks dessa till välgörande ändamål.
 
- Markku Ahonen hade ett ypperligt förslag på ändring på damernas, de 4 elitlagen, Lindal, IFK Kalmar, Madesjö & Emmaboda IS gör upp om en egen titel på söndagen i samband med Cranz Cup. Över blir det 6 stycken damlag. Man jobbar för att få in 2 anmälningar till och det blir 2 stycken 4-lagsgrupper som gör upp om titeln på lördagförmiddagen. Detta kommer medföra 2 jämnare damcuper under Nybro Open. Damerna börjar spela 08.30 på lördagmorgonen och spelar sista matchen klockan 12.30. Semifinalerna spelas på söndagen.
 
 
Vid 12.30 börjar Juniorturneringen (Pojkturneringen slopas helt). Detta pågår tillochmed 14.40.
 
-  Vid 14.40 börjar Länsturneringen, den består av följande lag:
 
  • Grupp 1:Lindås/Långasjö
    ALL-STAR!!
    Söderåkra AIK
    Rockneby IK
  • Grupp 2:Hossmo BK
    IFK Kåremo
    Läckeby GoIF
    IFK Påryd
  • Grupp 3:Åseda IF
    Timmernabbens IF
    Blomstermåla IK
    Gullabo/Gullaboås
  • Grupp 4:Ängö BK
    Möre BK
    Nickebo
    Ljungbyholm
-  En match spelas under tiden Juniorlagen vilar upp sig för final. 15.00 spelas finalen i juniorturneringen mellan de lagen som placerat sig 1:a respektive 2:a i gruppen. Vid 15.30 fortsätter länsturneringen och pågår tom 23.30, därefter följer 4 kvartsfinaler. Turneringen slutar ca 01.00. Semifinaler och finaler i länsturneringen spelas på söndagen.


- Under söndagen spelas cranzcupen samt damernas elitcup och avslutas med finalspelen. Slut ca 22.00-23.00.

Det som gjorts:
  • Tordagens spel har tagits bort helt
  • Kommunmästerskapet spelas enbart på fredagen och natten är något förlängd.
  • Ett ALL-STAR lag kommer att finnas varje år med de, enligt en komitte bästa spelarna i kommun, de deltar i Länsturneringen.
  • Damerna får en Elitgrupp precis som herrarna har.
  • Den vanliga Damklassen spelas under lördagförmiddagen.
  • Länsmästerskapen spelas inte som förr om åren, tidigt på förmiddagarna utan lägg senare in på kvällen likaså. Förhoppningsvis gör det att publiken ökar något.
  • Kommunmästerskapens Kvartsfinaler spelas på söndagen tillskillnad från föregående år då de spelats samma natt. Dock spelas Länsmästerskapens lag kvartsfinaler på natten pga längre resor vid kvartsfinaler på söndagen. Semifinalerna ligger dock på söndagen.
  •  
Det kan förekomma fel i detta upplägg men jag finner det klart mer intressant att både titta på och spela vid ett sånt här upplägg. Ganska likt de som varit förr om åren men ändå lite förändringar som jag tror är till det bättre. jag uppskattar kommentarer på vad ni tycker är fel här i texten och vad ni kanske tycker kan förbättras. Jag hoppas NIF & P.Berg ser detta och kanske tar till sig det.
 
/ Ahlqvist
 
 

5 kommentarer:

  1. Så illa va det väl ändå inte!?.. Jag tyckte det va bra att spela under dagtid och slippa sitta i hallen hela nätterna. Varva damerna med kommun va också bra, förutom att deras turnering blev väldigt utdragen.
    Att fråga föreningarna innan är ju ganska meningslöst då det finns 1 åsikt/person eller förening att ta hänsyn till..

    SvaraRadera
  2. Har slutat räkna med allt för förnuftiga inlägg från dig nu, tur är väl det! ;) ;)

    Jag tyckte det var ganska illa faktiskt, att du sen inte tycker det är speciellt jobbigt att sitta och TITTA på kommun varvat med dam kan jag förstå. Men för oss spelare som fick vänta nästan 3 timmar mellan 1:a och 2:a matchen var det ganska irriterande och jobbigt och det hoppas jag att även du förstår. Det lär ha varit lika jobbigt för damerna att det blev så.

    Att fråga föreningarna är inte alls meningslöst, utgå ifrån att varje förening kommer med 1 åsikt per förening/person. Sen jobbar man utifrån det, snappar upp det man vill ha och det man inte vill ha. Det är ändå förenignarna som gör Nybro Open till vad det är. Fortsätter det såhär nästa år är jag ganska säker på att föreningar liksom publik kommer kasta in handduken.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Kim! Bättre som du har föreslagit än som det var i år!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att du är lite för besviken på alsjöholms pinsamma insats i turneringen och tar ut det lite väl mycket på själv turneringen! Att inte kommunlagen är bättre än såhär är ju tråkigt, det hade ju förmodligen varit andra toner om ditt lag vunnit turneringen. Lägg tid på att försöka analysera alsjöholm ist för NO, så kanske ni kommer längre nästa år ist för att göra grupperna "sämre".
    PS. Slopa damturneringen helt!
    /Daniel Andersson

    SvaraRadera
  5. God Kväll Daniel. Kul med en sen natt-kommentar.

    Visst tusan är jag besviken över att Alsjöholms IF fick lämna turneringen på det vis vi gjorde. Men det la jag bakom mig samma kväll och precis som du säger har vi i Alsjöholms analyserat vad felet må ha varit och kommit fram till diverse som utomstående ej har att göra med.

    Mina synpunkter på Nybro Open har sällan att göra med Alsjöholms IF överhuvudtaget. Kanske borde jag sluta spela fotboll och endast blogga. För AIF har inget med mitt bloggande att göra what so ever, sålänge inte inlägget - direkt - tyder på det. Det hade inte varit andra toner om så Alsjöholms IF spelade i Elitturneringen och lyckades vinna denna. Jag är, om du är någorlunda insatt, inte den enda som kritiserar Nybro Open och dess upplägg iår.

    Som jag sa så har jag säkert träffat 200-300 personer både under och efter NO som kritiserar i princip samma saker som jag kritiserar. Problemet för dom är att de bedriver ingen blogg och vädrar inte sina tankar, det gör förmodligen inte du heller Daniel.

    Grupperna blir inte SÄMRE genom att göra en ren kommun respektive Läns utan det blir roligare att spela och framförallt att titta på. Det är basic och ruskigt enkelt.

    Har du fler åsikter får du mer än gärna skicka mig ett mail. Kim.Ahlqvist@nybro.se

    Mvh Kim Ahlqvist

    SvaraRadera

"Anonyma meddelande" som ej är märkta med namn borttages!