fredag 6 januari 2012

Nybro Open Dag 1.

Nybro Open dag 1 har gått av stapeln och det var en relativt sömnig tillställning. Det fanns 3 lag som stack ut från övriga medans resten var ganska tråkiga att titta på.

Tempot i matcherna var nästan otäckt slött och det var faktiskt bara Kåremo som i mina ögon hade ett relativt bra tempo. Lindås/Långasjö var det andra laget som imponerade och även dom hade ett ganska bra tempo men verkade lite för säkra på sin sak. De visste påförhand i princip att dom skulle ta sig vidare och skulle bara "Göra det".

Kåremo slog ut Söderåkra AIK i kvarten medans L/L slog ut Hossmo BK, båda efter straffar.

Det tredje laget som stack ut var inga mindre än Hökens FF. 1-12 i målskillnad och när Höken tryckte in sitt första och enda mål i turneringen så sprack hela läktaren. Det kändes som att sitta på Camp Nou. Helt sjukt roligt för Hökens FF att trots att det går så jäkla dåligt ha ett sådant stöd i ryggen. Bästa spelaren i Hökens FF: Målvakten, killen har ändå en viss talang!!!!

Kuriosa om Hökens FF: Alla verkar vara målvakter, bytte målvakt i sista matchen och han gjorde det inte dåligt!!!

Jag var tämligen säker, efter att ha sett Orrefors springa hem segern mot Hökens FF med 6-1 att dom då skulle köra över Kåremo också. Pratade med A.Karlsson om saken några minuter innan matchen och vi tycktes vara överens om saken. Men väl på planen så fick jag en chock, Orrefors hade inte mycket att hämta och det sved i hjärtegropen. Finns säkert folk som läser bloggen som tror att jag inte har något till övers för OIF men så är det absolut inte! Orrefors är en jävligt härlig förening med massor av goa spelare, precis som i Alsjöholms IF. Så det gjorde ont att se att dom åkte ut redan i gruppspelet, jag trodde de skulle ta sig något längre då det på papperet var en av de lite lättare grupperna. Förlusten mot Hossmo BK skulle de, precis som Stefan skriver på deras hemsida vunnit. De får ladda om batterierna till Swedbank cup nästa helg där både AIF och OIF ställer upp med varsitt lag.

Kuriosa om Orrefors IF: Adam Karlsson gjorde årets första hat-trick!

Annars måste jag göra en summering som publik av Nybro Opens första dag med det nya systemet "Kommun/Län". Jag personligen funderar på att bojkotta lördagens matcher. Hela Kommunmästerskapen har förlorat den nervpirrande känslan som ska infinna sig varje match. Det finns ingen rivalitetskänsla mellan lagen utan det är gubbar man aldrig sett förut i lagen. Till råga på allt så är det helt otroligt lite publik. Inte en enda människa på apberget eller stenläktaren utan var bara folk på sittläktaren. Nä, jag är besviken på upplägget och jag hoppas verkligen att Nybro IF & P.Berg organiserar om det till nästa år.

Mitt förslag, seriöst eller ej:
  • Skrota Junior-turneringen och lägg Länsturneringen på fredagen dagtid och lördag förmiddag.
  • Flytta över 4 damlag, Emmaboda IS, Lindal, Madesjö & IFK Kalmar till en egen liten turnering på söndagen. En elit-turnering. (Markkus förslag) Låt övriga lag spela på lördagen innan kommunmästerskapen. Mellan 13.00-20.00 kanske?
  • Slopa torsdagen helt och hållet och låt Kommunmästerskapen avgöras, som det gjort tidigare enbart genom kommunlag eller kommunlag som ligger på gränsen, tex Trekanten, Johansfors mf. Lägg kommunmästerskapen på fredagkvällen/natten och lördagkvällen/natten. Dra över lite extra på natten istället, låt säga att det sluter vid 03.00 eller 04.00.
Jag personligen tror att detta skulle inbringa mer publik, och skulle nu länsturneringen dra så lite publik att det inte är lönsamt, lägg då ner skiten istället för för oss som har Nybro Open som hemmaplan och kommunmästerskap verkar turneringen mer eller mindre förstörd och det hör jag från säkert 10 håll dagligen. Jag förstår tanken med att nyansera Nybro Open något, men då är det bättre att göra på det vis jag presenterat ovan.. Tankar kring det? Tveka inte att kommentera, du med Berg!!!


  • Ikväll är det dags för Alsjöholms IF att göra Entre i Nybro Open, jag hoppas att det går bra men sålänge vi gör vårt bästa så är jag nöjd. Vi har kommit i en av de svåraste grupperna i Open men jag ser det ändå inte som en omöjlighet. Skulle vi ta oss vidare så tror jag vi kan gå långt.
  • Ännu en intervju med en elitspelare på G. Joakim Karlsson, Jönköping Södra står näst på tur.
  • Kan verkligen inte släppa det, vilket stöd Hökens FF hade.... :)
  • Sverige vann J-VM guld i hockey, fan så gott!
Det var allt för idag mina vänner, vi höres!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

"Anonyma meddelande" som ej är märkta med namn borttages!