måndag 9 januari 2012

Joakim Karlsson, Jönköping Södra

Som ni kanske har märkt har jag påbörjat en mindre serie intervjuer med spelare som har anknytning till Nybro, Emmaboda eller Kalmar. Sist var det Joel Allansson, IFK Göteborg och idag är det Joakim Karlsson, 23 år.. Joakim som nyss påbörjat sin försäsongsträning med Jönköping Södra som värvat friskt i superettan och känns rent spontant som ett av de lagen som kommer tillhöra toppen och slåss om platserna för att få spela allsvenskan 2014. Så, här följer då intervjun med denna härliga Orrefors-grabb men först en bild i samband med signaturen gällande 3-årskontraktet med J-södra som skrev under i höstas.


Halloj Jocke! Allt bra?

- Tjenare Kim! Allt bara fint, klagar sällan.

Då kickar vi igång lite mjukt med en undran, kommer du dra på dig den gröna tröjan och spela för Orrefors IF det sista du gör i karriären?


 - Haha det vågar jag inte svara på, får jag bara hålla mig frisk så är det absolut ingen omöjlighet!

Du har varit runt i lite större svenska klubbar nu, Kalmar FF, Kristianstads FF & nu J-Södra. Vad är den stora skillnaden mellan klubbarna?

- Största skillnaden är organisationen runt omkring tycker jag, allt är mycket proffsigare. Inte så stor skillnad på Kalmar och Jönköping, men när man är i en klubb under superettan så saknas det alltid pengar tyvärr...

Jag antar att ni dragit igång försäsongsträningen med J-södra nu. Är du i fas med grabbarna i superettan eller blir det en hel del extraträning?

- Japp, den har varit igång en vecka nu. Jo men det tycker jag allt, ingen extraträning än iallafall. Klart det är skillnad på tempo, men jag överlever.

Det känns som J-södra gjort en satsning iår, har du tränarens förtroende. Ser han dig som en startman?

- Precis, känns som dom fått ihop truppen bra! Svårt att säga, han är också ny och vill bilda sig en uppfattning av alla spelarna, men givetvis kommer jag göra allt för att få spela!

Hur har det funkat rent ekonomiskt. I Kristianstad jobbade du ju samtidigt, är du heltidsproffs nu eller är det lite kneg vid sidan om också?

- Jag är heltidsproffs men som jag alltid sagt, jag hatar att sitta hemma om dagarna och vänta på träningen. Så jag ska faktiskt jobba lite tänkte jag, sen får vi se om det blir 5 eller 20 timmar i veckan!

Hur stor är fotbollen i Jönköping? Jag tänker J-södra gentemot HV-71. Hockeyn är mkt större?

- Hockeyn är störst i stan utan tvekan, tyvärr. Men skulle vi i framtiden ta klivet upp så får dom passa sig.

Du är ju en ung grabb, vad tror du är nästa steg i karriären? Har du något allsvenskt lag som du håller extra högt?

- Alltså jag lever i nuet, har just skrivit på 3 år här uppe, sen får man se vart det leder! Men självklart lockar ju Allsvenskan. Något speciellt lag finns det dock inte.

Ute i Europa finns det många klubbar, du har ju garanterat en favoritklubb i någon av de stora ligorna. Vilka vill du spela för en dag?

- När folk frågar brukar jag alltid säga Watford, hehe. Men vem skulle tacka nej till att springa ut på Anfield?

Daniel Ahonen, nu i Lindal men har liksom du tillhört Kalmar FF. Han kritiserade klubbens sätt att jobba med ungdomar kraftigt på sin blogg, hur ser du på hur KFF tar hand om sina unga talanger?

- Jag kan hålla med han till viss del, stå att skjuta varje träning gör inte dig till en bättre fotbollsspelare. Hade varit bättre att få träna med juniorerna än att skjuta!

Kände du att Kalmar FF gav dig de verktyg för att du faktiskt en dag skulle kunna göra en "Rasmus Elm" och slå dig in i startelvan på allvar, eller fick du aldrig riktigt chansen?

- Känns som att "verktygen" fanns där men du måste ha en tränare som tror på dig och du måste få chansen att visa upp dig även på match. Kändes lite som att det kvittade vad man gjorde på träning, tyvärr!

Tack så mycket för intervjun Jocke och jag säger som jag sa till Joel Allansson, IFK Göteborg. Den dagen jag vinner på lotto köper jag hem er till Alsjöholms IF!

- Hehe tack själv!

Jag hoppas att ni som läst intervjun hade lika trevligt som jag. Jocke är en hyvens kille och jag önskar honom all lycka i världen i sin fortsatta fotbollskarriär och jag hoppas att han en dag tar över efter Rydan på mittfältet i FF.

På tal om Kalmar FF så är näste man på tur att intervjuas ingen mindre än Mattias Johansson som är högaktuell för en flytt utomlands och AZ där vi även hittar Rasmus Elm. Men, den intervjun får ni vänta på cirka en vecka. Så håll till godo!

4 kommentarer:

  1. Kul som fan med dina intervjuer

    SvaraRadera
  2. Inte bara kul, även bra ställda frågor. Fortsätt med detta men låt det gå några veckor mellan varje så man har något att suga på :)

    SvaraRadera
  3. Man tackar! :-)

    Tanken är att jag nästa vecka kör en intervju med en lokal fotbollsnubbe i något av de närliggande lagen och sen, veckan därpå kör jag Mattias Johansson, KFF. Som du säger så verkar detta ganska poppis och kör därför de lite "större" namnen varannan vecka och låter klubbarna i lokalfotbollen yttra sig varannan vecka med.

    SvaraRadera
  4. Trevlig intervju med Joakim- han är värd all uppmärksamhet han kan få- en bra förebild för ungdomen kring Orrefors Nybro o Kalmar


    Eva Karlsson
    Tikaskruv 205
    38040 Orrefors

    SvaraRadera

"Anonyma meddelande" som ej är märkta med namn borttages!